Dopuszczenie jednostkowe
Kiedy pojazd podlega dopuszczeniu jednostkowemu?
Procedura dopuszczenia jednostkowego dotyczy nowego, niezarejestrowanego dotychczas pojazdu, i który nie może być zarejestrowany, gdyż został poddany zmianom lub zabudowie. Sytuacja ta najczęściej dotyczy podwozi samochodów ciężarowych (kabina + rama), które zostały zabudowane nadwoziem skrzyniowym, kontenerowym, cysterną, żurawiem itd. (tu lista nie ma ograniczeń), ale również może obejmować każdy inny pojazd (np. furgon, samochód osobowy), w którym zostały dokonane zmiany konstrukcyjne, a homologacja ich nie obejmuje.
Procedura ta nie dotyczy pojazdów zarejestrowanych.
Na czym polega procedura dopuszczenia jednostkowego?
Procedura
dopuszczenia jednostkowego polega na przeprowadzeniu oceny technicznej
jednego, konkretnego egzemplarza pojazdu i na tej podstawie stwierdzeniu
zgodności z wymaganiami przepisów. W wyniku takiej oceny przygotowywany jest raport, na podstawie którego Transportowy Dozór Techniczny wydaje decyzję dotyczącą rejestracji pojazdu.
Etapy dopuszczenia jednostkowego
Dopuszczenie jednostkowe składa się z dwóch etapów. Poniżej prezentujemy wymagane dokumenty.
Etap 1 – Ocena techniczna CeBaPoj
Wymagane dokumenty dla laboratorium CeBaPoj:
- Wniosek o przeprowadzenie badań do celów dopuszczenia jednostkowego. Do wersji papierowej wniosku odsyłamy do zakładki „Do pobrania”
- Dokument informacyjny pojazdu. Służymy pomocą, jeśli nie jesteście Państwo pewni, jak go przygotować.
Etap 2 – Uzyskanie decyzji Transportowego Dozoru Technicznego
Wymagane dokumenty do Transportowego Dozoru Technicznego (TDT):
- Wniosek do TDT o krajowe indywidualne dopuszczenie jednostkowe pojazdu.
- Sprawozdanie z badań CeBaPoj.
- Oświadczenie o własności pojazdu lub pełnomocnictwo do reprezentowania właściciela pojazdu.
- Kopia dowodu wniesienia opłaty za wydanie dopuszczenia jednostkowego pojazdu.
- Kopia dowodu wniesienia opłaty za pełnomocnictwo, o ile jest stosowane.
Czym różni się dopuszczenie jednostkowe od homologacji?
1. Dopuszczenie jednostkowe dotyczy jednego pojazdu, o konkretnym numerze VIN; doskonale nadaje się do pojazdu „szytego na miarę” dla klienta;
2. Homologacja udzielana jest na typ pojazdu, a producent może na tej podstawie zarejestrować wiele kolejnych egzemplarzy, bez poddawania ich ocenie technicznej;
3. Homologacja wymaga posiadania przez producenta Zakładowej Kontroli Produkcji (ZKP), co nie jest konieczne przy dopuszczeniu jednostkowym.
Brzmi skomplikowanie? Jeśli tak, to bardzo prosimy o kontakt – na każdym etapie służymy wyjaśnieniami i pomocą.
Szanowni Państwo, dla Państwa wygody oferujemy możliwość złożenia w Państwa imieniu kompletu dokumentów do Transportowego Dozoru Technicznego.
Przejdz do pobierania dokumentów
Zachęcamy do zgłoszenia się do CeBaPoj, aby uzyskać pomoc i niezbędne informacje w tym zakresie!
